I'm on my way to brighter days

Direktlänk till inlägg 23 februari 2013

Recept: Nyttigare kladdkaka och äggvitegröt

Av Eveliina med två i - 23 februari 2013 09:15

Lägger upp recepten på kladdkakan och äggvitegröten (pepparkaksgröten) jag gjorde av förfrågan. :)

 

Nyttigare kladdkaka

 

1 ägg/2 äggvitor

1 msk stevia

2 msk mandelmjöl (eller vilket mjöl som helst)

1-2 msk kakao

1 krm vaniljpulver

2 krm bakpulver

1 dl kvarg

 


 

Vispa upp ägg och stevia. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljpulver i en skål och rör sen försiktigt ner det i äggsmeten. Rör även försiktigt ner kvargen. Häll upp i en skål och mikra 1-3 min eler grädda i ugn på 200 grader i ca 20 min.

Hittade det här receptet här. (Dock inte exakt var... xD)

Till kladdkakan hade jag vaniljkvarg och hallon. MUMS!

 

Äggvitegröt

Utgår mycket från det här receptet men smaksätter med lite olika varje gång, därför skrev jag pepparkaksgröt eftersom jag hade pepparkakskrydda i. :)

Men grundreceptet är:


1 dl havregryn

2 dl vatten

1 krm salt (1 msk stevia om man vill ha det sött)

krydda:

1 tsk vaniljpulver/ 0,5 tsk pepparkakskrydda/ 1 tsk kanel/ 1 msk kakao osv.


Så det går att smaksätta med vad man vill liksom och ha någon god topping till. ^^


   


/E med två i

 
 
Sara

Sara

23 februari 2013 09:32

Kladdkaksreceptet ska provas idag:D
Hoppas du får en fin dag!

http://sarasvensons.blogg.se

 
Mallan

Mallan

23 februari 2013 10:21

Kul att du delar med dig, det låter väldigt gott och ser likaså ut :D

http://mallanolsson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lovisa

23 februari 2013 20:35

Varför tar du bort äggulan? Om det ska vara nyttigt så borde ju den nyttiga delen av äggen, den som innehåller vitaminer och mineraler, vara kvar. Nyttig mat behöver inte vara samma sak som kalorisnåla versioner av vanliga maträtter, i synnerhet inte när man försöker tillfriskna från anorexi. När man återhämtar sig efter en sådan enorm fysisk ansträngning behöver man ju mycket vitaminer och mineraler, så jag förstår faktiskt inte hur det här skulle vara nyttigare för dig.

Eveliina med två i

24 februari 2013 09:51

De recepten jag hittar har ingen äggula med så jag följer bara dem. Dessutom tycker jag att det blir så "äggig" konsistens och smak med äggulan med också. :/ Men håller med om att kalorisnålt inte är densamma som nyttigt. Det viktigaste är ju att få i sig det kroppen behöver i de rätta mängderna och jag försöker äta mycket grönsaker/frukt för att få i mig de vitaminerna och mineralerna.

 
Nathalie

Nathalie

5 mars 2013 18:43

Jag ska verkligen testa det receptet! Ser väldigt gott ut :)<3

http://www.nattstad.se/nathalieskog

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 22:32

Okej, har äntligen fått ordning på den nya bloggen och testar att fortsätta blogga på nattstad nu då och får se hur jag tycker det är. ;) Hoppas det blir bra och ni vill fortsätta följ mig där!   Klicka här för att komma till den nya bloggen!  ...

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 17:33

Dagen har varit okej. Provade nåt nytt till frukost imorse; chia- och havreparfait. Det var riktigt mumsigt. ^^ I skolan jobbade jag på med mitt projektarbete och kommer väl sakta men säkert framåt, fast jag inte är riktigt nöjd med det... Men har ...

Av Eveliina med två i - 10 april 2013 20:21

Hej hopp! Dagen har varit i stort sett bra och har skrattat i skolan som jag inte gjort på väldigt länge. Fick t.o.m. ett sånt där härligt skrattanfall, kändes underbart att få det igen och skratta åt typ ingenting. ^^ Har en hel del fina människor r...

Av Eveliina med två i - 9 april 2013 20:23

Håller på att fixa en ny blogg på både nattstad, blogg.se och devote men kan inte riktigt bestämma mig... x) Fattar inte så mycket av hur CSS och hur man ändrar design så haha... xD Men dagen har varit rätt bra ändå. Sov konstigt i natt och vaknade...

Av Eveliina med två i - 8 april 2013 16:38

Vill och funderar på at byta bloggportal men är osäker på vilka som är bra. Funderar på blogg.se eller nattstad. Några tips och förslag???     /E med två i ...

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Skapa flashcards