I'm on my way to brighter days

Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

Ätstörningar ska man ta på allvar!!!

Av Eveliina med två i - 23 januari 2013 08:00

En sak som verkligen upprör mig är när folk verligen inte förstår allvaret med ätstörningar och hur illa de verkligen är. Fick höra av en att han hellre skulle ha haft anorexia än att gått igenom det han gjort. Ursäkta, men hur fan kan han säga så? Han vet ju inte hur det är att ha anorexi, så hur kan han då säga en sån sak överhuvudtaget? Jag kan ju inte säga att jag hellre hade gått igenom det han gjort istället för att ha haft anorexi, för jag vet ju inte vad han gått igenom eller hur det har varit så jag har ingen rätt att säga så då. Det går liksom inte att jämföra!

Folk viftar liksom bort ätstörningar och anser dem inte alls så allvarliga. Men jag förstår dem också - ätstörningar är ingen lätt sak att förstå sig på - det är knappt så jag själv förstår mig på det! Men det ger dem ingen rätt att säga en sån sak ändå. För det är tufft, jääävligt tufft, att både ha och tillfriskna från en ätstörning. Ätstörningar har liksom de högsta dödstalen bland de psykiska sjukdomarna! Så man borde tänka sig för innan man säger en sån sak...

Men de flesta tror ju att allting handlar om maten och man vill bli smal och kan inte för sitt liv förstå varför man väljer att inte äta - Mat är ju gott liksom! Men det handlar ju om så mycket mer! Så mycket att man inte kan sammanfatta allt bara så där och försöka förklara. Alla med ätstörningar har olika anledningar till varför de insjuknat, man kanske vill känna att man har kontroll över något, känna att man duger och räcker till, man vill bli nöjd med sig själv, vilket man aldrig blir i en ätstörning, man vill känna sig lyckad och duktig - det handlar om så mycket! Kan nog säga att alla med ätstörningar har dålig självkänsla och mår dåligt av en eller annan anledning. Det är inte bara att äta!

Och man ska verkligen inte sträva efter att ha någon ätstörning heller. Ätstörningar är sjukdomar - och allvarliga såna! Och alla ätstörningar är det, inte bara anorexia som många tror är "den värsta", för det är helt fel. Om man ser någon har ätstörda problem eller märker att man själv har problem ska man söka hjälp så fort som möjligt, för obehandlad leder det till döden. Det finns inget vakcert eller bra med det, utan att det bara förstör och tar ifrån dig allt du har och sårar så många runt om dig.

Jag tycker man borde lära ut folk mer kunskap om ätstörningar, hur hemskt det är och hur mycket det påverkar och förstör. Tycker man borde lära ut sånt i skolan faktiskt.

Var bara tvungen att få ur mig detta, för blir bara så upprörd och nästan hjälplös när jag är med om sånt här, för vet inte hur jag ska få folk att förstå...


 


Men alla där ute som kämpar med ätstörningar - ge inte upp! Vi får kämpa tillsammans mot ett friskt och fritt liv som inte kontrolleras av några dumma tankar, rädslor eller känslor! Vi ska vinna det här kriget och vi får inte sluta kämpa förrän vi har gjort det! Ni är grymt bra och fina allihop och ska inte behöva ha det så här! Livet väntar på oss, så vad väntar vi på? Kram på er!


Tumblr_mgj4cfz1t41s31woqo1_500_large 526289_384720651604530_1318636936_n_large 


/E med två i

 
 
fanny

fanny

23 januari 2013 08:54

BRA inlägg <3 Jag håller med dig fullständigt. Ätstörningar är ingen lek, utan ett rent helvete. Usch.. inte kul!! Och jag tycker man på ett sätt kan jämföra anorexia med cancer. För båda är sjukdomar som förstör en själv och ens liv. Kram <3

http://blanchettleaf.blogspot.se

 
emma

emma

23 januari 2013 10:26

bra skrivet! förstår inte hur man kan påstå att man hellre har en ätstörning.. det är inte många som VILL ha en ätstörning då det är en hemsk resa att gå igenom..

http://tankarnatarmig.blogg.se

 
Ingen bild

Elli

23 januari 2013 16:04

Jämnför ALDRIG en ätstörning med cancer, aldrig!
Jag har själv varit sjuk i anorexi och bulimi så jag förstår precis vad du skriver. En nära vän till mig gick bort i cancer för ett tag sen och under den tiden jag var sjuk så led inte jag ens hälften så mycket som min vän gjorde. Hur fan kan du säga så? Har du haft cancer? Nej, jag antar att du inte har eller har haft det så kanske också borde knipa igen och tänka dig lite för.

Jag slår vad om att du någongång har drivit om cancer. Typ folk som inte vill vara med på idrotten och säger "Uhh, jag har cancer i tummen så jag kan inte vara med, haha" eller liknande. Och då antar jag att du inte skäms efteråt. Någon av dina vänner eller folk runt om kring dig kanske har en nära som lider av cancer, och någon kanske t.o.m har dött av det. Hur tror du dom känner?
Vi driver dagligen om ADHD, damp, cp, cancer, schizofreni, osv. Men så fort någon nämner något om ätstörningar - DÅ tänker du till?! Jag vet såklart att ätstörningar är allvaliga, men du kan faktiskt komma ut ur det levande. Cancerpatienter får helt enkelt tillita sig på forskning och läkemedel. Anledningen till att det inte syns att cancerpatienter lider är för att dom inte gnäller om sin mentala och fysiska smärta. Dom uppskattar allt dom får för dom vet att imorgon har dom en rätt stor chans att dö.

Jag har SÅ mycket mer jag vill skriva till dig, men det känns liksom inte värt det. Jag undrar bara hur i helvete du kan jämföra anorexi med cancer.

Eveliina med två i

23 januari 2013 16:45

Jag menade inte att göra någon upprörd för det och är ledsen att jag gjorde det. Som jag skrev är det ju inte samma sak riktigt, det förstår jag! Ätstörningar sitter liksom i psyket, men det gör ju inte cancer direkt och som du säger måste man ha medicin mot det, och vi med ätstörningar kan kämpa oss friska och så. Det är självklart att jag vet att de med cancer lider, nåt så fruktansvärt! Jag kan inte försteställa mig hur hemskt det är, eftersom jag aldrig haft det, men nu kan jag ju bara skriva om det jag vet om att ha, och det är just ätstörningar. Jag kan inte skriva om de andra sjukdomarna eftersom jag aldrig haft någon av dom, men dom är också hemska och det är hemskt att driva med dom också för de är allvarliga.
Men visst, det var kanske dumt, och jag tar bort det eftersom det är så upprörande. Det var verkligen inte min mening att såra eller vara elak mot någon, så jag ber om ursäkt.

 
Ingen bild

lea

23 januari 2013 16:57

man äter fast man INTE vill :( det är hemskt det med!

Eveliina med två i

23 januari 2013 17:43

Ja, det är otroligt jobbigt :/ Men oftast är det äs som lurar en och får en att tro att man inte vill bara för att den inte vill det och man ska slippa ångest. Och då får man kämpa på lite extra med maten, fast det är fruktansvärt tufft!

 
Ingen bild

lea

23 januari 2013 18:59

jag har ångest hela tiden endå. Kräks efter. Orkar inte mer! Ja vill inte äta. Ja vill inte kräkas. Men får sån fetångest efter. Men endå gör man det igen och igen. Gråter innan, under och efter. Du har kommit långt endå. Finns så mycket olika äs och orsaker till varför. Men många vet inte! Helvete! Man kan inte jämföra något. Alla är olika! Kram på dig!

Eveliina med två i

24 januari 2013 17:07

Åh, vill bara kunna hjälpa dig på något sätt! Enda sättet är att gå emot, men det är allt annat än lätt, och speciellt inte själv och man är fast i det. Går du någon behandling eller har du någon att prata om din problem med? Om inte tycker jag att du ska söka hjälp, det är det enda alternativet om du vill bli frisk, vilket är en tuff väg att gå! Massa kramar på dig och hoppas det blir bra för dig!

 
Ingen bild

amanda

23 januari 2013 19:45

blir också så himla arg när människor skämtar om ätstörningar.det är 2 killar i min klass som jag brukar sitta med och äta på lunchen och dem skämtar/säger saker som "du har svår anorexia" och "skelett" till mig hela tiden om jag inte äter mkt under lunchen.dem tror bara att om man inte äter så har man anorexia och att det bara handlar om att man inte äter.men det är så mycket mer.




har du något tips på hur man kan berätta för någon om man tror att man har en ätstörning?

Eveliina med två i

24 januari 2013 17:19

Åh,vad frustrerande! Om de bara visste liksom...! Det är denna okunskap jag blir så trött på! Precis som du säger så handlar det inte om maten utan det sitter i huvudet och TANKARNA! Men det är så svårt att förklara för någon som inte kan förstå riktigt... :/
Hmm, beror ju självklart på om du VILL berätta för personen, annars kanske du kan säga att du behöver prata med honom/henne och säga hur läget är helt enkelt och kanske förklara lite.

 
Ingen bild

Amanda

24 januari 2013 17:59

Fanny: Alla allvaliga sjukdomar förstör folks liv, din jävla kötthuvud. Läs på lite, va

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 22:32

Okej, har äntligen fått ordning på den nya bloggen och testar att fortsätta blogga på nattstad nu då och får se hur jag tycker det är. ;) Hoppas det blir bra och ni vill fortsätta följ mig där!   Klicka här för att komma till den nya bloggen!  ...

Av Eveliina med två i - 11 april 2013 17:33

Dagen har varit okej. Provade nåt nytt till frukost imorse; chia- och havreparfait. Det var riktigt mumsigt. ^^ I skolan jobbade jag på med mitt projektarbete och kommer väl sakta men säkert framåt, fast jag inte är riktigt nöjd med det... Men har ...

Av Eveliina med två i - 10 april 2013 20:21

Hej hopp! Dagen har varit i stort sett bra och har skrattat i skolan som jag inte gjort på väldigt länge. Fick t.o.m. ett sånt där härligt skrattanfall, kändes underbart att få det igen och skratta åt typ ingenting. ^^ Har en hel del fina människor r...

Av Eveliina med två i - 9 april 2013 20:23

Håller på att fixa en ny blogg på både nattstad, blogg.se och devote men kan inte riktigt bestämma mig... x) Fattar inte så mycket av hur CSS och hur man ändrar design så haha... xD Men dagen har varit rätt bra ändå. Sov konstigt i natt och vaknade...

Av Eveliina med två i - 8 april 2013 16:38

Vill och funderar på at byta bloggportal men är osäker på vilka som är bra. Funderar på blogg.se eller nattstad. Några tips och förslag???     /E med två i ...

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Skapa flashcards