I'm on my way to brighter days

Alla inlägg den 19 december 2012

Av Eveliina med två i - 19 december 2012 18:30

Har varit en okej dag idag. Vaknade i tid (haha) och gjorde mig i ordning till skolan och for iväg. Gav mina julklappar till Nikki och Elin och de verkade gilla dom. Nöjd chey. ^^ Tycker jag har lyckats riktigt bra med julklapparna hittills, bara några kvar nu då... Fick en presentbox med body butter, duschtvål och lotion av Nikki. Jättefint! :) Elins ska jag få imorrn.

Till lunch idag blev det julbord. Mumsigt. Fast äter typ bara köttbullar och potatis ändå av allting, haha. x) Tycker inte om något annat och har alltid ätit det. Blev ett ägg med nån god röra på också. :P Vi satt hela klassen och lunchade, såå mysigt!

Sen satt vi typ bara och väntade på att dagen skulle ta slut och vi kunde åka hem. Gick på stan en stund med Nikki och Elin. Försöker hitta de sista julklapparna men det går inte så bra... Hittade ingenting. :/ Får göra ett nytt försök imorrn kanske!

Har precis ätit middag och så nu.


Nu är det förresten exakt ett år sen jag blev inlagd på sjukhus för första gången. Blev lite ställd när jag kom på det förut idag. Ett helt år sen min behandling för anorexi började, och jag fattade ingenting då, tyckte inte alls att jag var sjuk, men ack så fel jag hade... Blir nästan gråtfärdig när jag tänker tillbaka på det. Var så rädd. För att äta och gå upp i vikt. Och här sitter jag ett år senare, drygt 10 kg tyngre och fortfarande rädd för att äta för mycket och gå upp i vikt... Just nu känns det svårt att se om man har gjort några framsteg alls. Alla dumma tankar om mat/vikt/kropp/motion är kvar... Kanske inte på samma sätt som då, men de finns där... Hela tiden. Hur hittar man modet och kraften att bli fri? Att gå emot alla tankar och släppa på kontrollen och strunta i vad som händer? Vet inte om jag kan det just nu, känner mig så otroligt dålig och feg... 



Just chillin'... And you?

 


Min julklapp från Nikki! :)

 


Julbord!

 


Min lilla söta gos!

 


/E med två i

Av Eveliina med två i - 19 december 2012 10:00

Här kommer sammanfattningen av året!


Fick diagnosen Anorexia Nervosa den 8:e december 2011.

Blev inlagd på sjukhus den 19:e december på akutavdelningen, men fick flytta till en annan avdelning den 21:a. Sen började min kamp i helvetet…


Dagen jag blev inlagd, hade precis fått sonden...


Januari: Skrev ingenting i bloggen under hela januari. Låg då inne på sjukhuset med sond och hade det väldigt kämpigt och mycket ångest. Hade i princip ingen vilja att bli frisk här och jag var helt fast i anorexin. Skrev bara dagbok och det är ganska hemskt att läsa att jag varit så nere i sjukdomen…

På morgonen den 1/1 kom jag tillbaka till sjukhuset från en kort permission som jag hade över nyår. Var rätt besviken att jag inte fick längre tid, men maten hemma hade inte gått så bra ändå… Den 11/1 började jag med fulla portioner (hade haft halva innan) och den 12/1 fick jag ta bort sonden ur näsan. Dagen efter hälsade jag på min klass för första gången sen jag blev inlagd. Några av dom kom på besök lite då och då, och det kan man säga var mina ljusglimtar i den mörka tillvaron. Var mesta dels helt ensam på min avdelning och försökte typ överleva och sakta men säkert kom jag igång med ätandet och gick upp i vikt. Pappa var med mig på dagarna för det mesta, och mamma sov med mig på nätterna på sjukhuset. Har verkligen inga bilder från den här månaden.



Februari: Fick komma hem mer och mer på permissioner och började blogga igen. Gjorde ännu ett besök i skolan. Började dock smygträna en del när jag var hemma. Pappa var hemma med mig hela tiden.

Skrevs ut från sjukhuset den 22/2, men mådde riktigt dåligt just då. Blev bättre sen med tiden.

Den 24/2 tog mamma mig till djuraffären och vi köpte hem min hamster Tussen helt spontant.


       


Mars: Hade första mötet med mottagningen 1/3 som jag började på efter sjukhuset. Gick dit typ en gång i veckan för vikt och samtal.

Den 2/3 började jag skolan igen. Till en början gick jag tre halvdagar i veckan och hade regelbundet möten med skolan under hela våren. Fuskade en del med maten och smygtränade hemma. Gick inte upp så mycket i vikt nu och jag hade fortfarande en bit till normalvikt.


           


April:  Hade en hel del jobbiga tankar som styrde och ställde och var trött på att vara så begränsad och inte kunna leva som en normal tonåring.

Gick på fest och hade filmkväll, så lite mer frihet fick jag. Firade påsk hemma hos mormor och morfar, och mådde ganska dåligt den dagen för att det kändes som om jag bara åt och satt still...

Åkte med mamma till Stockholm 9/4 för att se på en isshow i Globen. Det blev en riktigt bra dag utan en massa tjafs om maten och så.

Började gå ner i vikt nu och fuskade med vatten så att vågen skulle visa mer på invägningarna… Det var fruktansvärt och blev bara värre och värre för varje gång!

Den 13/4 var jag på isshow med en kompis också. Det var också riktigt kul, men min pappa blev sur för att jag kom hem så sent och åt inte mitt kvällsmål som jag skulle… Mina föräldrar kontrollerade mig väldigt mycket fortfarande och jag hatade det! Fick trots allt börja gå på fester igen, vilket var superkul!

Fick träffa en annan som har haft anorexi också, och det var ganska intressant. Ökade även på skolan och gick till slut fulla dagar.


Vid påsk:

       


Isshowen i Stockholm med mamma:

                


Den andra isshowen med min kompis:

 


Min första fest sen jag blev inlagd:

 


Filmkväll med kompisar:

             


Fortsättning följer!


/E med två i 

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards