I'm on my way to brighter days

Alla inlägg under juli 2012

Av Eveliina med två i - 28 juli 2012 13:40

Fråga: Hur ser matschemat ut där på Varberg?
Vad händer om någon vägrar äta?
Måste underviktiga ta näringsdrycker?


Svar: Jag har redan skrivit matschemat vi går efter här i ett tidigare inlägg. :)

Om man vägrar äta så sitter en från personalen med en hela tiden tills man ätit upp. Dessuyom är man ju här för sin egen skull och ingen annana, så man äter ju för sig själv. Varför hålla på att krångla då?

Man kommer överens med sin behandlare om man behöver näringsdrycker, så det är individuellt. Jag behöver inga näringsdrycker än så länge.


Fråga: Hej,jag har en fråga.Hur hanterar du mättnaden? Är det en jobbig känsla eller stänger du liksom av de känslorna? Kämpa på!
Kramar


Svar: Klart jag blir väldigt mätt av de storta portionerna vi får här, men det känns ändå okej, jag tror jag har lärt mig att hantera mättnadskänslorna. Det känns inte farligt att bli så mätt längre helt enkelt. Vill ju egentligen inte äta så mycket, men vad har jag för val liksom? Så det är bara att härda ut.

Tack, det ska jag!! :) Kram!


/E med två i

Av Eveliina med två i - 27 juli 2012 18:20

Ännu en dag har snart gått. Ska snart ha fruktstund och efter det kvällis. Undrar vad det blir. Har annars bara solat hela dagen igen. Måste ju passa på när det är så fint väder för en gångs skull, imorrn ska det bli regn och åska. Men har blivit som en liten neger nu, haha. 

Har annars fått mitt mobila bredband så nu kan jag använda min egna dator. Annars har inte mycket annat hänt. Allt har gått bra som vanligt. 

Ikväll är OS-invigningen också som man självklart ska se. Fast vi får bara vara uppe till 23.00, så hela varken hinner man eller orkar se.

Har redan varit här fem dagar nu! Tiden går otroligt fort faktiskt! Men det är bra! Hoppas alla får en fin helg! Kram!


     


/E med två i 

Av Eveliina med två i - 26 juli 2012 18:08

Dagen har rullat på idag med och det känns okej. Har gjort en del framsteg idag med! Till lunch blev det en stor tallrik svampsoppa med knäckebröd, och till efterrätt blev det äppelpaj med vaniljsås, som jag heller inte ätit på typ ett år! Var såå mätt efteråt att jag trodde att magen skulle explodera! Pajen var god, men jag är inte van vid att äta sött så det blev lite för mycket för min smak. Men det gick bra ändå. Dessutom åt jag vid middagen den där förbaskade sylten! Inga direkta probloem där heller!

Har annars bara legat ute och stekt i solen igen och man börjar bli riktigt brun nu!  Blev lite sommar till slut ändå, det tackar vi för.

Vi hade lite gruppaktivitet förut också, då vi spelade boul och krocket. Det var trevligt.


Har fått lite frågor också:


Fråga: har du skaffat några vänner än? Hur är människorna där? Hur länge ska du stanna och är det bara människor med anorexi där eller bulimi också? 
kram och lycka till :)


Svar: Jaa, vet inte riktigt, lite tidigt att säga det ännu kanske, men har pratat och så med en del, och förhoppningsvis blir jag vänner med alla. :) Alla här är jättetrevliga!

Vet inte riktigt hur länge jag ska stanna här, men har först och främst siktat in mig på tre veckor, för då börjar man få mer frihet osv.

Vet inte rikigt vad alla har för ätstörning här men de tar emot folk med alla möjliga ätproblem, så man behöver inte ha anorexi för att få en plats här.


     


/E med två i

Av Eveliina med två i - 25 juli 2012 17:55

Idag har det hänt mycket, eller aa, inte så mycket egentligen. Har bara solat, ätit och vilat hela dagen. Blivit ännu brunare än vad jag redan var.   Men har vågat testat lite saker som jag inte provat på typ ett år. I morse drack jag ett stort glas oboy till frukosten och till mellanmålet åt jag en muffins! Och igår kväll åt jag en stor tallrik fruktyoghurt! Utan någon ångest! Det är helt sanslöst hur bra det går! Men undrar då gång på gång om jag verkligen behöver vara här. Allt verkar ju flyta på hur bra som helst utan minsta bekymmer. Fast det kanske innebär att min vistelse här blir kort, och det är väl bra.


     


/E med två i  

Av Eveliina med två i - 25 juli 2012 09:30

Fråga: 

Har du eget rum? Får du va där inne på dagn...? Hur ser dina dagar ut nu...? typ är en personal med dig hela tiden..?


Kan du skriva ut din matschema som du har nu..? eller kanske det är jobbigt?


Kämpa på nu.. och bara så du vet, det ska inte kännas som hemma där.. du ska ju vilja kämpa så att du kommer hem...?
Hoppas det går bättre med frukosten imorrn!! :)


Svar: Ja, jag har ett eget rum med toalett och dusch. På dagarna försöker man sysselsätta sig själv så gott det går, gör inte så mycket mer än att vila och äta. Vi får vara ute och t.ex sola, bara man inte gör något ansträngande utan är still. Personalen är runt en hela tiden även om de inte är med 24/7.


Mitt matschema ser följande ut:

8.00 Frukost

11..30 lunch

14.15 mellanmål

16..30 middag

18..30 frukt

20.00 kvällsmat


Det varierar en hel del på vad jag får. Jag lägger än så länge inte upp maten själv utan personal gör det åt mig.


Tack så mycket! :) Jag ska fortsätta att kämpa på! Kram!


Fråga: Vad gör man där? Får man typ göra grejer, gå på stan eller så? Eller bara vara inspärrad?


Svar: Man gör som sagt inte så mycket mer än att äta och vila. Efter några veckor får man gå ut på stan och promenader och så, men det är fortfarande för tidigt för mig. Måste hålla mig stilla hela tiden, så jag är på så sätt ganska inspärrad. Fast det är klart man får röra sig utomhus för att sitta i solen eller liknande.


/E med två i

Av Eveliina med två i - 24 juli 2012 18:07

Dagen går sakta men säkert framåt, och alla mål har gått bra (förutom frukosten då). Har fortfarande inte lär mig allt och det är mycket nytt man ska hålla reda på, men det ger sig väl så småningom. Trodde det skulle kännas värre att inte ens få ta promenader, men det känns faktiskt bra! Fast det är lite jobbigt emellan måltiderna. Känns som om man bara går och väntar på att äta och vet inte vad man ska sysselsätta sig med riktigt. Har i alla fall solat och läst en del och varit på inskrivningssamtal hos läkaren. Känner mig kanske inte riktigt som hemma ännu, men det blir väl bättre så småningom hoppas jag.


/E med två i

Av Eveliina med två i - 24 juli 2012 10:41

Väktes idag lite innan frukost för att ta ett blodprov, vikt, puls och blodtryck. Vågen visade +0,6 kg från igår. Kändes sådär.

Fick en liten chock när jag såg frukosten också. På min plats stod en jätteprotion gröt med SYLT, en kanna mjölk, en macka med smör, ost och gurka och två glas juice. Det är ju hur mycket som helst! Förstår mig inte riktigt på portionstorlekarna här. Började äta mackan och kom sen till gröten och tankarna satte igång när jag fick se sylten. Tänkte bara på hur mycket socker sylt innehåller. Jag tycker inte ens om sylt så där jättemycket! Satt i drygt en timma och kämpade men jag kunde bara inte äta den där sylten. Fick i mig allt det andra. Det skulle kännas som ett misslyckande om jag åt sylten, som om jag skulle förlora kontrollen och det kändes inte värt att offra mig för sylt som jag inte ens tycker om... Men det var jobbigt där ett tag. Enda anledningen till att jag slapp äta sylten var för att jag skulle åka med till sjukhuset och ta blodprover. Det gick ändå bra. Hatar att ta blodprover, speciellt i arrmvecket och det gjorde lite ont. 

Nej, nu ska jag nog ut och sola lite och sen är det dags för lunch. Undrar vad det blir.


   


/E med två i  

Av Eveliina med två i - 23 juli 2012 22:16

Nu är alltså första dagen avklarad här i varberg och man ligger redo i sängen för att sova. Hat ätit alla mål utan någon ångest, vilket är skönt men får mig liksom att undra om jag verkligen behöver vara här då. Imorrn är det vikt. Har säkert gått upp en del för att jag ätit så mycket idag och knappt rört på mig. Får liksom inte ens ta promenader. Kommer bli galen! Men nu ska jag sova och samla krafter för imorrn. Gonatt!


/E med två i

Presentation


Hej! Jag är en tjej som skriver om mitt liv, vad som sker i det, tankar och funderingar, osv, men främst om min kamp mot anorexin. Hoppas du hittar nånting i min blogg som intresserar dig och stannar! Puss!

Gratis-trafik.se

Mejla mig!

eveliina.uimonen@hotmail.se

Instagram

Eveloinen

Weheartit

Fråga mig

38 besvarade frågor

Besöksräknare

Stöttningsgrupper på facebook för äs!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Bloggar

Länkar

Besöksstatistik

Övrigt


Skapa flashcards